Enkelt avhjälpta hinder
Här kan du anmäla brister i tillgängligheten på allmänna platser och i publika lokaler. Det kan handla om så kallade "Enkelt avhjälpta hinder" som en fastighetsägare enligt lag är skyldig att åtgärda.
Förutsättningar
Här kan du anmäla hinder och brister som:
- finns i publika lokaler, exempelvis idrottsanläggningar, restauranger, affärslokaler, receptioner hos kommun och andra myndigheter. Det kan också vara på allmänna platser exempelvis gator, parker, lekplatser och torg.
- exempelvis tunga dörrar, trasig dörrautomatik, kontrast- och varningsmarkeringar som saknas, bristande skyltning, dålig eller trasig belysning, ledstänger som saknas, dålig ljudmiljö eller trasiga hörslingor
Här kan du läsa mer om Enkelt avhjälpta hinder.
Vad händer när du skickat in ärendet?
Ärendet registreras hos plan och bygg, samhällsbyggnad och blir fördelad till en handläggare. Handläggaren gör sedan en bedömningen om anmälan är ett enkelt avhjälpt hinder och tar då kontakt med berörd fastighetsägare eller verksamhetsutövare. Om du har angett kontaktuppgifter kommer handläggaren att ta kontakt med dig som anmälare.
I de flesta fall är det fastighetens ägare som är ansvarig för att åtgärda hindret, men det kan också vara den verksamhetsutövare som hyr lokalen som är ansvarig.
Miljö- och samhällsnämnden kan besluta om sanktioner mot den ägare som inte följer reglerna.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att hantera inkomna anmälningar. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Dina uppgifter kommer att sparas så länge de behövs för handläggning av ärendet
Mottagare av personuppgifter
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Uppgifterna kommer inte att överföras till land utanför EU.
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är miljö- och samhällsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kundcenter@ostersund.se. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsnämnden
kundcenter@ostersund.se
Frågor om e-tjänsten
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063-14 30 000
Följande behövs för e-tjänsten
- beskrivning av hindret
- var hindret finns någonstans
- eventuell bild på hindret
- eventuella kontaktuppgifter