Lämna inkomstuppgifter för vård och omsorg (inkomstförfrågan)
Den här tjänsten kräver inloggningHär lämnar du dina inkomstuppgifter för att vi ska kunna beräkna vilken avgift du ska betala för kommunens vård- och omsorgstjänster.
Förutsättningar
Vi behöver information om dina inkomster och utgifter för att du ska erhålla rätt avgift för din vård och omsorg. De uppgifter du fyller i gäller tills vidare, om dina inkomster eller utgifter förändras är det viktigt att du kontaktar Kundcenter Avgifter på telefon 063-14 34 05 för att uppdatera dina uppgifter. Oavsett om du väljer att lämna dina inkomstuppgifter eller inte, behöver du fylla i dina personuppgifter.
Inkomstuppgifterna som du ska lämna är:
- Inkomstunderlag för privat tjänstepension, utlandspension samt pensionsförsäkring. Uppgifterna ska avse aktuella förhållanden före skatt. Har du inkomster från flera olika utbetalare som inte är Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan är det viktigt att du uppger information för dessa på angivna rutor och inte en klumpsumma för samtliga
- Inkomst av kapital (är du osäker på eventuellt kapital kan du använda dig av din senaste inkomstdeklaration)
- Boendekostnad för det primära, folkbokförda hemmet
- För hyresrätt – hyresavgift (exklusive kostnader för el, kabel-TV och p-plats)
- För bostadsrätt – bostadsrättsavgift (exklusive kostnader för el, kabel-TV och p-plats) samt eventuell räntekostnad för bostadslån
- För egen fastighet – eventuell räntekostnad för bostadslån.
Uppgifter om allmän pension och bostadstillägg hämtar vi direkt från Pensionsmyndigheten respektive Försäkringskassan varje månad, så dessa uppgifter behöver du inte uppge.
Autogiro
Vill du använda autogiro så ansöker du om det i vår e-tjänst för Autogiro.
Vad händer när du har skickat in ditt ärende?
När nya uppgifter om dina inkomster och uppgifter inkommer skickas ett avgiftsbeslut till dig kring den 7:e i nästkommande månad.
Skulle dina inkomster och utgifter (bostadskostnad eller merkostnader) ändras framöver är det viktigt att du meddelar oss genom att kontakta Kundcenter Avgifter på 063-14 34 05.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- Bild
Ändamålet med behandlingen
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att handlägga inkomstförfrågningar. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Under handläggningstiden
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Personuppgiftsansvarig är vård- och omsorgsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kundcenter@ostersund.se. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Vård- och omsorgsnämnden
kundcenter@ostersund.se
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063-14 34 05
ostersund.se/omsorg
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Bankontouppgifter
- Uppgifter om inkomster och utgifter
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Inkomstförfrågan
- Avgiftsbeslut och faktura
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in