Förutsättningar
Två former av bidrag
Det finns två olika former av bidrag att söka: grundbidrag och verksamhetsbidrag. Föreningar kan välja att endast söka grundbidrag alternativt att söka båda bidragsformerna.
- Grundbidrag
Syftet med grundbidraget är att möjliggöra för föreningar att bedriva en föreningsverksamhet. Bidraget är i första hand avsett för att användas till föreningars administrativa kostnader.
Grundbidragets storlek är för närvarande 6 000 kronor per år för pensionärsföreningar samt 12 000 kronor per år för föreningar för personer med funktionsnedsättning. Föreningar med fler än 600 medlemmar i Östersunds kommun har rätt till dubbla grundbidrag.
- Verksamhetsbidrag
Syftet med verksamhetsbidraget är att uppmuntra olika former av hälsofrämjande och förebyggande aktiviteter. Bidragets storlek beror på typen av aktivitet och vem aktiviteten riktar sig till.
Verksamhetsbidraget omfattar fyra olika typer av aktiviteter:
- medlemsaktiviteter (100 kronor per tillfälle)
- öppna aktiviteter (330 kronor per tillfälle)
- hembesök i ordinärt boende (50 kronor per tillfälle)
- extraordinära aktiviteter (särskilt beslut)
Grundkrav
För att beviljas bidrag från Vård- och omsorgsnämnden ska föreningen uppfylla följande grundkrav:
- Bedriva sin huvudsakliga verksamhet inom Östersunds kommun.
- Tillhöra Vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområde.
- Komplettera kommunens egen vård- och omsorgsverksamhet.
- Vara religiöst och partipolitiskt obunden.
- Bedriva en verksamhet som är öppen för alla som delar föreningens värderingar och vill följa dess stadgar.
- Vara uppbyggd enligt demokratiska principer och arbeta för jämställdhet och delaktighet.
- Inte bedriva en vinstgivande verksamhet.
- Ställa sina räkenskaper och revisionshandlingar till förfogande för granskning.
- Ha stadgar som är godkända av medlemmarna.
- Ha en styrelse och revisorer som är utsedda av medlemmarna.
Föreningar som lämnat felaktiga uppgifter kan bli återbetalningsskyldiga. Detsamma gäller om verksamheten inte bedrivs i enlighet med ansökan.
Föreningar som har beviljats bidrag skall ställa sina handlingar till förfogande vid granskning.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
En handläggare vid Kundcenter kommer att behandla er ansökan efter sista ansökningsdagen. Sedan kommer Vård- och omsorgsnämnden att besluta om er förening får bidrag eller inte. Beslutet kommer att skickas till föreningens kontaktperson. Om ni beviljas bidrag kommer det att betalas ut till kontonumret som ni angett i ansökan.
Om ni skriver in e-postadresser till ordförande och föreningens kontaktperson på nästa sida så kommer de att få en kopia på ansökan.