Arbetsgivar- eller tjänstgöringsintyg

LÄS MER

Här kan du som arbetar eller har arbetat i Östersunds kommun beställa arbetsgivarintyg respektive tjänstgöringsintyg.

Arbetsgivarintyg

Ett arbetsgivarintyg är en särskild blankett som A-kassan använder. Intyget behöver du exempelvis när du ska ansökan om arbetslöshetsersättning. Du väljer om arbetsgivarintyget ska levereras digitalt till www.arbetsgivarintyg.nu eller via post.

Tjänstgöringsintyg

Ett tjänstgöringsintyg beskriver vilken typ av anställning du ar eller har haft och under vilken tid. Intyget använder du om du söker nytt jobb, ansöker till en utbildning eller behöver styrka din yrkeserfarenhet på annat sätt. Tjänstgöringsintyget levereras per post.

Förutsättningar

Om du behöver ett tjänstgöringsintyg för att kunna söka förskollärar- eller lärarlegitimation beställer du det här förutsatt att det gäller en tidigare anställning. Ange då att intyget gäller lärarlegitimation under "Övriga upplysningar". Om intyget däremot gäller din nuvarande anställning så görs beställningen direkt på Skolverkets webbsida av din chef.

Vad händer när du skickat in ärendet?

Beställningen tas emot av kommunens lönehandläggare och behandlas i den ordning de kommer in, cirka 14 dagar från att vi fått in beställningen.

Intyget skickas därefter hem  till angiven postadress.

Följande behövs för e-tjänsten

  • datumperioden intyget ska gälla för
  • kontaktuppgifter
  • om det gäller ett arbetsgivarintyg eller tjänstgöringsintyg

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa