Skolskjuts - ansökan om nytt ungdomskort (ersättningskort)

LÄS MER

Här kan du beställa nytt ungdomskort om du har tappat bort ditt eller om det inte fungerar.

Förutsättningar

  1. Lägg in ett ärende i denna e-tjänst.
  2. Du eller vårdnadshavare swishar  125 kr i självrisk till Länstrafiken på nummer 123 090 60 24.  I meddelanderutan anger du elevens födelsedata (åå-mm-dd) samt för- och efternamn. Länstrafiken behöver dessa uppgifter för att hitta eleven i sina system. 
  3. Länstrafiken skickar ett ersättningskort. Om du har frågor kring betalningen för ersättningskortet, kan du vända dig till Länstrafiken

 

Läs mer om ungdomskort på vår webbplats: Skolskjuts och ungdomskort - ostersund.se

Vad händer när du har skickat in ärendet?

Östersunds kommun tar emot din ansökan och beställer ett nytt fungerande ungdomskort hos Länstrafiken. Detta förutsätter att du först har betalat självrisken på 125 kronor till Länstrafiken. Länstrafiken skickar därefter ersättningskortet till din folkbokföringsadress. Du står själv för dina resekostnader tills du har fått ditt ersättningskort.

Följande behövs för e-tjänsten

  • Att du redan har betalat självrisken till Länstrafiken.
  • Kontaktuppgifter inklusive personnummer till dig som innehavare av busskortet.
  • Kontaktuppgifter till målsman (om du är under 18 år).

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa