Bygg 03 - Ansökan om slutbesked
Har du byggt klart? Då är det dags för dig som sökande, kontaktperson (ombud) eller kontrollansvarig att meddela oss att byggprojektet är avslutat. Innan du får börja använda din byggnad måste du ha ett slutbesked.
Förutsättningar
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska lämna in när du lämnar in din ansökan om slutbesked.
När du ska logga in i e-tjänsten får du välja om du vill fortsätta som privatperson eller som företag. Som privatperson kan du se ärenden som du är registrerad på, som privatperson, kontrollansvarig eller som kontaktperson åt ett företag.
Väljer du att fortsätta som företag kan du logga in på ett företags ärenden genom att först logga in med din e-legitimation och sedan ange vilket företag du vill gå vidare som. För att kunna gå vidare måste du ha företagets organisationsnummer och det kundnummer från vårt ärendehanteringssystem som har skickats med i de utskick som gjorts i ärendet.
Du loggar in med din e-legitimation även om du ska logga in som kontaktperson åt företag för att vi ska veta att du är en riktig person. Det enda som sparas om dig är ditt namn så vi vet vem som har skickat in för företagets räkning.
Du kan påbörja din slutanmälan och spara mitt i. För att återuppta din slutanmälan vid ett senare tillfälle startar du e-tjänsten på nytt - då får du en fråga ifall du vill återuppta din sparade slutanmälan. E-tjänsten fungerar i Internet Explorer, men inte felfritt. Vi rekommenderar att du använder Edge eller Chrome.
Vad händer när du har skickat in ansökan om slutbesked?
Vi kommer att gå igenom de handlingar du har lämnat in och då göra bedömningen om vi kan medge slutbesked och om byggnaden/byggnadsdelen kan börja användas. Om vi saknar något för slutbesked kommer vi att höra av oss till dig.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är myndighetsutövning. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och samhällsnämnden hanterar personuppgifter vid lov- och anmälningsärenden
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Östersunds kommuns hantering av personuppgifter på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är miljö- och samhällsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på Kundcenter. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsnämnden
gdpr@ostersund.se
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063 - 14 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Att du har anmält ditt personnummer i pågående byggärende eller att du har tillgång till företagets organisationsnummer och kundnummer
- Handlingar