Beställ kartor och mätningstjänster
Här kan du som privatperson, företagare eller ombud för förening beställa nybyggnadskartor för din fastighet samt kartutdrag för enkla byggärenden.
Du kan även beställa mätningstjänster som husutstakning, lägeskontroll och gränsutvisning.
Förutsättningar
När du ska söka bygglov, marklov, förhandsbesked, strandskyddsdispens eller anmäla en attefallsåtgärd behövs någon av följande kartor. Kartan tas fram specifikt för varje fastighet. Kartan är sedan giltig i 6 månader.
- Nybyggnadskarta - vid nybyggnad av huvudbyggnad inom detaljplan
- Förenklad nybyggnadskarta - vid nybyggnad av huvudbyggnad utanför detaljplan
- Kartutdrag för enkla byggärenden - vid tillbyggnad och komplementbyggnad samt strandskyddsdispens och förhandsbesked
- Här kan du finna ytterligare information om vilka handlingar som krävs i olika slags byggärenden
- Här kan du finna ytterligare information om kartor.
De mätningstjänster som kan beställas är:
- Husutstakning, grov eller fin (även kallad husutsättning)
- Lägeskontroll
- Gränsutvisning
- Här kan du finna ytterligare information om mättningsjänster.
Avgift
Du debiteras en avgift för det arbete vi lägger ned.
Om du är osäker på vilken karttyp eller mättjänst du behöver kan du ta kontakt med Kundcenter (063‑14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se).
Tips för användning av e-tjänsten
Du kan påbörja din ansökan och spara mitt i. För att återuppta din ansökan vid ett senare tillfälle startar du e-tjänsten på nytt - då får du en fråga ifall du vill återuppta din sparade ansökan. E-tjänsten fungerar i Internet Explorer, men inte felfritt. Vi rekommenderar att du använder Edge eller Chrome.
Vad händer när du skickat in ärendet?
Din beställning tas emot av en handläggare. Om något är oklart tar vi kontakt med dig per telefon eller e-post. Normal leveranstid för kartutdrag för enkla byggärenden är två-tre arbetsdagar och för nybyggnadskarta och förenklad nybyggnadskarta max tre veckor. Leveranstiden för husutstakning är tre dagar.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är miljö- och samhällsnämnden. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- 7 år
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och samhällsnämnden hanterar personuppgifter vid beställning av kart- och mättjänster
Övriga upplysningar
Du kan läsa mer om Östersunds kommuns hantering av personuppgifter på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är miljö- och samhällsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på Kundcenter. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsnämnden
gdpr@ostersund.se
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063-14 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- vilken typ av karta eller mättjänst du vill beställa
- i vilket format du vill få kartan levererad
- fastighetsbeteckning eller adress
- kontaktuppgifter
- person- eller organisationsnummer
- eventuell separat fakturaadress