Bostadsklagomål
Den här tjänsten kräver inloggningDen här e-tjänsten använder du för att anmäla en olägenhet i din inomhusmiljö.
Förutsättningar
Olägenheten ska utgöra en hälsorisk för att du ska kunna anmäla den här. I miljöbalken definieras olägenhet för människors hälsa som en "störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig". Det kan exempelvis handla om:
- vedeldningsrök
- buller från fläktar och restauranger
- höga ljudnivåer
- tobaksrök
- mögel i badrum
- låg inomhustemperatur
- bristande ventilation
- andra inomhusmiljöfrågor
Störningen ska pågå i nuläget. Vi handlägger inte anmälningar på tidigare störningar som numera upphört.
Innan du anmäler olägenheten ska du kontakta din fastighetsägare eller den som orsakar störningen för att begära besked om vilka åtgärder de tänker vidta för att komma tillrätta med problemet. Fastighetsägaren eller den som orsakar störningen ska ha fått skälig tid att utreda och vidta åtgärder innan du anmäler.
Du kan inte lämna en anonym anmälan via e-tjänsten. Vi handlägger normalt inte dessa ärenden eftersom vi behöver utgå från den aktuella platsen för att kunna bedöma olägenhetens omfattning. Anmäler du åt någon annan behöver du en fullmakt som visar att du har rätt att företräda personen i denna fråga.
Vad händer när du skickat in ärendet?
När du skickat in ärendet lämnas det över till Miljö och hälsa som handlägger ärendet på uppdrag av Miljö- och samhällsnämnden. En kopia av ärendet kommer att skickas till den mejladress du uppgett.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är myndighetsutövning. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Mottagare av personuppgifter
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Uppgifterna kommer inte att överföras till land utanför EU.
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är Miljö- och samhällsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på Kundcenter. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och samhällsnämnden
kundcenter@ostersund.se
Kundcenter
kundcenter@ostersund.se
063-14 30 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Anmälare
- Olägenhetsbeskrivning del 1
- Olägenhetsbeskrivning del 2
- Kontakt med ansvarig
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in