Hämtning av grovavfall
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som privatperson eller fastighetsägare till flerbostadshus beställa hämtning av grovavfall för fastigheter inom Östersunds kommun.
Förutsättningar
Tjänsten kan nyttjas av både privatpersoner och fastighetsägare till flerbostadshus. Förutsättningarna skiljer sig åt i några avseenden:
Förutsättningar för dig som privatperson:
- Bara det avfall som ingår i den valda tjänsten får lämnas.
- Mattor, bäddmadrasser och dylikt ska rullas ihop, mindre delar kan förpackas i transparanta sopsäckar.
- Om man inte beställt hämtning inne från bostaden ska avfallet vara utburet till en plats där entreprenören kan stanna med mindre lastbil.
- Om avfallet består av invasiva växter ska de förpackas i väl förslutna säckar, för att inte riskera spridning. De invasiva växterna ska hanteras separat från övrigt trädgårdsavfall.
Förutsättningar för dig som fastighetsägare till flerbostadshus:
- Bara det avfall som ingår i den valda tjänsten får lämnas.
- Mattor, bäddmadrasser och dylikt ska rullas ihop, mindre delar kan förpackas i transparanta sopsäckar.
- Fastighetsägare till flerbostadshus kan inte beställa hämtning av bygg- och rivningsavfall (avfallet räknas då inte till kommunalt avfall, utan anses vara avfall i yrkesmässig verksamhet)
- Fastighetsägare till flerbostadshus kan inte beställa hämtning från bostad. Hämtning kan ske från andra utrymmen som är lättillgängliga utifrån t.ex. speciellt avsedda grovsoprum en container.
- Om avfallet består av invasiva växter ska de förpackas i väl förslutna säckar, för att inte riskera spridning. De invasiva växterna ska hanteras separat från övrigt trädgårdsavfall.
Vad händer när du skickat in ärendet?
Vår entreprenör kontaktar dig gällande tidpunkt för hämtning.
Du får därefter en faktura för uppdraget direkt från entreprenören.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Mobilnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är för att kunna hantera och utföra din beställning. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten samt entreprenören använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- 18 månader
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är Tekniska nämnden, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kundcenter@ostersund.se. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Tekniska nämnden
kundcenter@ostersund.se
Kundcenter
kundcenter@ostersund.se
063-14 30 00
www.ostersund.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Ev. anläggningsnummer (finns på din faktura för sophämtning)
- Hämtningsadress
- Vilken typ av avfall som ska hämtas
- Mängden avfall
- Kontaktuppgifter
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastigheten
- Avfall och Entreprenör
- Särskild information till entreprenör
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in