E-Förslag

Inrätta ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) för samverkan med brukarföreningar

Status
Under omröstning
Röstning avslutas
2025-07-25
Antal röster
0

Beskrivning
Jag är en aktiv medlem i det lokala föreningslivet, och föreslår att Östersunds kommun
inrättar ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) mellan kommunen och ideella
brukarföreningar. Syftet är att skapa en långsiktig, strukturerad och jämbördig
samverkan mellan civilsamhället och kommunen inom områden som rör utsatta
grupper, funktionsnedsättning, psykisk hälsa, barns rättigheter och ställföreträdarskap.

Jag föreslår att ett IOP etableras i samverkan med följande förvaltningar:
? Socialnämnden
? Vård- och omsorgsnämnden
? Barn- och utbildningsnämnden
? Överförmyndarnämnden
? Tekniska nämnden
? Kultur och Fritidsnämnden

Bakgrund:
Som aktiv i Attention JH ? en förening för personer med neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar (NPF) och deras anhöriga ? har jag erfarenhet av hur
kommunens olika system påverkar människors vardag. De erfarenheterna omfattar att
vara i kontakt med socialtjänsten, skolan, omsorgen eller rättsprocesser som rör god
man och förvaltarskap. Samtidigt ser jag tydligt att samverkan mellan kommunen och
brukarorganisationer i dag är bristfällig eller i vissa fall helt obefintlig.

Om brukarinflytande
Brukarinflytande är en grundläggande demokratisk princip som innebär att människor
med egen erfarenhet av samhällets stödinsatser ska ha reell möjlighet att påverka hur
dessa tjänster utformas, genomförs och utvärderas. Det handlar inte enbart om att
lyssna ? det handlar om att inkludera brukarnas perspektiv som en självklar del av
beslutsprocesser.
Brukarinflytande stärker kvaliteten i offentlig verksamhet genom att:? Tjänsterna blir bättre anpassade till individernas behov och livssituationer.
? Tjänsteutformning och bemötande förbättras.
? Tilliten till det offentliga ökar.
? Både kostnadseffektivitet och träffsäkerhet i insatserna kan förbättras.
? Juridiska grunder för brukarinflytande

Brukarinflytande har också stöd i flera rättsliga dokument:
? Socialtjänstlagen (SoL), 3 kap 4 och 5 § och 5 kap. 1, 6, 8 och 9 §.
? Hälso- och sjukvårdslagen (HSL), 5 kap. 1 §: "Patienten ska ges möjlighet att delta
i beslut om sin egen vård."
? LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) betonar i flera
paragrafer rätten till självbestämmande och inflytande.
? Barnkonventionen, som är svensk lag sedan 2020, kräver att barns åsikter
beaktas i alla beslut som rör dem (artikel 12).
Dessutom lyfter Socialstyrelsen och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner)
återkommande fram brukarinflytande som en nyckelfaktor för hållbar utveckling inom
välfärden.

Källor:
Socialstyrelsen: Brukarinflytande inom socialtjänsten
Socialstyrelsen: Att ge ordet och lämna plats
SKR: Idéburet offentligt partnerskap (IOP)

Vad ett IOP möjliggör
Ett idéburet offentligt partnerskap skapar just den strukturella grund som behövs för att
brukarinflytande ska bli mer än ett ord på papper ? det blir ett arbetssätt. Genom att
involvera brukarorganisationer tidigt i kommunens planering, kan kommunen fånga upp
behov och brister innan de leder till kostsamma felinsatser eller bristande rättssäkerhet.
Ett IOP gör det även möjligt att involvera personer med egen erfarenhet i systematisk
uppföljning och förbättringsarbete ? något som ökar kvaliteten på tjänsterna och stärker
både rättigheter och förtroende.

Förslag:
? Att Östersunds kommun bjuder in brukarorganisationer till att tillsammans med
kommunen etablera ett idéburet offentligt partnerskap (IOP).
? Att IOP:t formaliseras genom en överenskommelse där roller, syften och ansvar
tydliggörs.
? Att samarbetet fokuserar på dialog, utveckling, erfarenhetsutbyte och gemensamt
förbättringsarbete.
? Att IOP:t har en styrgrupp med representanter från både kommunen och föreningarna,
samt möjlighet till arbetsgrupper inom särskilda sakområden.
? Att IOP:t ges rimliga resurser för att kunna genomföra sitt uppdrag.

Syfte:
? Att skapa bättre och mer relevanta kommunala insatser genom att ta tillvara brukarnas
erfarenheter.
? Att möjliggöra tidig dialog innan beslut fattas som påverkar utsatta grupper.
? Att skapa ömsesidigt lärande mellan civilsamhället och det offentliga.
? Att stärka tilliten mellan kommunen och de människor som berörs av dess beslut.

Flera kommuner och regioner i Sverige har redan etablerat IOP:n för att samverka med
civilsamhället inom sociala frågor. Vi anser att Östersunds kommun har mycket att vinna
på att gå samma väg, särskilt med tanke på det starka och engagerade föreningslivet
som redan finns i kommunen.

Inlämnat av
Ralf Fredrik Andrée Ivarsson