Omprövning av förvaltarskap
Den här tjänsten kräver inloggningHär lämnar du som förvaltare den årliga omprövningen av förvaltarskapet.
Förutsättningar
Ett förvaltarskap är en omfattande tvångsåtgärd som innebär en stor inskränkning för individen och skall inte fortsätta om inte förutsättningarna för anordnande av förvaltarskap är uppfyllda.
En viktig princip för förvaltarskapet är att huvudmannen inte ska fråntas sina beslutsmöjligheter i större utsträckning än som är befogat. Huvudmannens hälsotillstånd kan ha förbättrats eller försämrats. Riskfaktorer som funnits tidigare kan ha försvunnit, etcetera.
Överförmyndaren ska årligen granska samtliga förvaltarskap för att pröva om behov av fortsatt förvaltarskap finns eller om det finns skäl att ansöka om upphörande. Det kan också vara så att förvaltarskapet behöver förändras eller att det kan ersättas med ett godmanskap.
Det ska framgå att er bedömning är gjord utifrån huvudmannens situation detta år.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Dina svar kommer att vara en del i överförmyndarnämndens utredning om förvaltarskapet bör fortsätta eller om det bör upphöra eller förändras. Om överförmyndarnämndens bedömning är att förvaltarskapet ska upphöra eller förändras kommer du att bli kontaktad av din handläggare. Om vi inte kontaktar dig innebär det att vi gjort bedömningen att förvaltarskapet ska fortsätta i sin nuvarande form.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att kunna handlägga ärenden . Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Mottagare av personuppgifter
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Uppgifterna kommer inte att överföras till land utanför EU.
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är Överförmyndarnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kundcenter@ostersund.se. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden
kundcenter@ostersund.se
Frågor om e-tjänsten
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063 14 30 00