Samlingslokal - ansökan om drift- och underhållsbidrag
Här kan föreningar som driver en offentlig samlingslokal ansöka om drift- och underhållsbidrag för lokalen.
Förutsättningar
Om lokalen
Med allmän samlingslokal menar vi lokal som behövs för föreningsliv, studieverksamhet, kulturell verksamhet eller liknande inom orten.
Lokalen ska hyras ut på ett rättvist och likvärdigt sätt, så att alla typer av föreningar och organisationer får möjlighet att använda den på skäliga villkor. Lokalen ska också kunna användas för offentliga evenemang. Dessutom ska ägaren visa att de aktivt arbetar för att finansiera så mycket som möjligt av verksamheten själva.
Bidraget avser de ytor som föreningar och allmänhet löpande kan hyra. Ytor som hyrs ut till enskild hyresgäst ska inte räknas med.
Nivån på bidraget kan variera från år till år beroende på Kultur- och fritidsnämndens budget och antalet sökande. I år gäller:
- För samlingslokaler med årliga driftskostnader över 130 000 kronor beviljas bidrag med max 55 procent av kostnaden för värme, el, försäkringar, sotning, snöröjning, vatten, fastighetsskatt, räntor och amorteringar. För underhållskostnader får föreningen tillgodoräkna sig max 5 000 kronor (brutto).
- För samlingslokaler med årliga driftskostnader mellan 40 000 och 130 000 kronor beviljas bidrag med max 40 procent av kostnaden för värme, el, försäkringar, sotning, snöröjning, vatten, fastighetsskatt, räntor och amorteringar. För underhållskostnader får föreningen tillgodoräkna sig max 5 000 kronor (brutto).
- För samlingslokaler med årliga driftskostnader under 40 000 kronor beviljas ett bidrag på 7 000 kronor.
Föreningen måste kunna redovisa att det under det senaste året har varit sammankomster eller aktiviteter i lokalen, eller på verksamhetsytorna:
- För föreningar med procentuellt bidrag gäller minst tio sammankomster.
- För föreningar med ett bidrag på 7 000 kronor gäller minst fem sammankomster.
Föreningen ska se till att anläggningen hålls i gott skick och är driftsäker, samt ha en underhållsplan på minst tre år.
Om föreningen
För att föreningen ska kunna söka bidrag gäller också följande:
- Föreningen måste vara registrerad i kommunens föreningsregister.
- Har ni inte uppdaterat era uppgifter i föreningsregistret det senaste året? Gör det här: Uppdatera uppgifter i föreningsregistret.
Är er förening inte registrerad ännu? Läs mer på sidan: Starta förening. - Föreningen har sin huvudsakliga verksamhet inom Östersunds kommun.
- Föreningen är uppbyggd enligt demokratiska principer och bedriver verksamhet som är öppen för alla.
- Föreningen arbetar för jämställdhet, ungdomars inflytande och bidrar till mångfald i kommunen.
- Föreningen har en verksamhet som inte uppmuntrar till diskriminering på grund av exempelvis kön, kulturell bakgrund, religiös tillhörighet, ålder, språk, sexuell läggning, könsidentitet eller funktionsnedsättning.
- Föreningen har minst 10 medlemmar.
- Föreningen ska ha stadgar som antagits på föreningens årsmöte, föra medlemsmatrikel (lista över medlemmar) och ha egen styrelse och kassaförvaltning.
- Föreningens ordförande och kassör/revisor ansvarar för de uppgifter som föreningen lämnar i ansökan.
- Förening som får bidrag har skyldighet att ställa sina räkenskaper och redovisningshandlingar till förfogande för granskning på det sätt som nämnden bestämmer.
- Förening som genom oriktiga uppgifter eller på felaktigt sätt utnyttjar bidragen kan stängas av från möjligheten att söka bidrag.
- Förening som står i skuld till kommunen får inga bidrag förrän skulden reglerats.
Sista ansökningsdatum är 30 april.
Vad händer när du skickat in ärendet?
Kommunens Föreningsservice tar emot ansökan som hanterar den och bidragen betalas ut enligt gällande regler. Pengarna betalas ut i juli månad varje år.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att kunna handlägga din ansökan. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- Dina personuppgifter kommer att sparas i kommunens diarium och sedan arkiveras.
Mottagare av personuppgifter
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Uppgifterna kommer inte att överföras till land utanför EU.
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är kultur- och fritidsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kundcenter@ostersund.se. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Kultur- och fritidsnämnden
kundcenter@ostersund.se
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063-14 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- föreningens kontaktuppgifter
- föreningens kontonummer
- föreningens omkostnader (bränsle, elström, försäkringar, sotning, snöröjning, underhåll, fastighetsskatt, räntor, amorteringar, sophämtning och vattenavgift)
- bifogad verksamhetsberättelse där det tydligt framgår hur stor aktiviteten har varit
- Bifogad balans- och resultatrapport
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.
Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning