Samlingslokal - ansökan om drift- och underhållsbidrag
Här kan du ansöka om drift- och underhållsbidrag för allmänna samlingslokaler.
Förutsättningar
Kommunalt stöd för drift och underhåll av allmän samlingslokal beviljas inom Östersunds kommun enligt bestämmelser antagna av kultur- och fritidsnämnden.
Samlingslokalerna är indelade i tre kategorier och kategori styr maxbeloppet för bidraget. Anslagsramen fastställs av fullmäktige vid varje års budgetbeslut, varigenom kultur- och fritidsnämndens möjligheter att tillämpa normernas maximibelopp kan begränsas.
Med allmän samlingslokal avses lokal som behövs för föreningsliv, studie-, kulturell- eller annan liknande verksamhet inom orten.
Lokalen måste opartiskt upplåtas och alla former av organiserad föreningsverksamhet skall ges möjlighet att på skäliga villkor hyra lokalen. Lokalen skall även vara tillgänglig för offentliga arrangemang och lokalägaren skall kunna påvisa ett aktivt arbete för att så långt som möjligt själv finansiera verksamheten.
Samlingslokalerna indelas i tre kategorier. Lokaler som lämnats utanför bidragssystemet erhåller inte kommunalt driftbidrag. Ändrade förhållanden kan dock medföra en omprövning av vilka lokaler som skall erhålla bidrag och till vilken kategori de ska höra.
Kommunens Föreningsservice tar emot ansökan som hanterar den och bidragen betalas ut enligt norm. Pengarna betalas ut i juli månad varje år.
- Kategori I
Bidrag beviljas med max 60 % av kostnaden för bränsle, el, försäkringar, sotning, snöröjning, vatten, fastighetsskatt, räntor, amorteringar, underhåll och vaktmästarkostnader.
För underhållskostnader får förening tillgodoräkna sig max 10 000 kr (brutto). Underhållskostnader utöver 10 000 kr skall i förväg anmälas och sanktioneras av kultur- och fritidsnämnden.
Bidraget till lokaler i kategori 1 avser att garantera driften för verksamheten med undantag för kostnader till större underhåll, förbättringar eller ombyggnader, som sökes i särskild ordning. - Kategori II
Bidrag beviljas med max 40 % av kostnaden för bränsle, el, försäkringar, sotning, snöröjning, vatten, fastighetsskatt, räntor och amorteringar, För underhållskostnader får föreningen tillgodoräkna sig max 4 000 kr (brutto).
Förening i kategori 2 har rätt till minimibidrag motsvarande 5 000 kr/år. - Kategori III
Bidrag beviljas med 5 000 kr/år.
Sista ansökningsdag 30 april.
För att ni ska kunna söka gäller också följande:
- Föreningen måste vara registrerad i kommunens föreningsregister.
- Har ni inte uppdaterat era uppgifter i föreningsregistret det senaste året? Gör det här: Uppdatera uppgifter i föreningsregistret.
Är er förening inte registrerad ännu? Läs mer på sidan: Starta förening. - Föreningen har sin huvudsakliga verksamhet inom Östersunds kommun.
- Föreningen är uppbyggd enligt demokratiska principer och bedriver verksamhet som är öppen för alla.
- Föreningen arbetar för jämställdhet, ungdomars inflytande och bidrar till mångfald i kommunen.
- Föreningen har en verksamhet som inte uppmuntrar till diskriminering på grund av exempelvis kön, kulturell bakgrund, religiös tillhörighet, ålder, språk, sexuell läggning, könsidentitet eller funktionsnedsättning.
- Föreningen har minst 10 medlemmar.
- Föreningen ska ha stadgar som antagits på föreningens årsmöte, föra medlemsmatrikel (lista över medlemmar) och ha egen styrelse och kassaförvaltning.
- Föreningens ordförande och kassör/revisor ansvarar för de uppgifter som föreningen lämnar i ansökan.
- Förening som får bidrag har skyldighet att ställa sina räkenskaper och redovisningshandlingar till förfogande för granskning på det sätt som nämnden bestämmer.
- Förening som genom oriktiga uppgifter eller på otillbörligt sätt utnyttjar bidragsnormerna kan stängas av från möjligheten att söka bidrag.
- Förening som står i skuld till kommunen får inga bidrag förrän skulden reglerats.
Vad händer när du skickat in ärendet?
Kommunens Föreningsservice tar emot ansökan som hanterar den och bidragen betalas ut enligt norm. Pengarna betalas ut i juli månad varje år.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att kunna handlägga din ansökan. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- Dina personuppgifter kommer att sparas i kommunens diarium och sedan arkiveras.
Mottagare av personuppgifter
Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Uppgifterna kommer inte att överföras till land utanför EU.
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig är kultur- och fritidsnämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kundcenter@ostersund.se. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Kultur- och fritidsnämnden
kundcenter@ostersund.se
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063 14 30 00
Följande behövs för e-tjänsten
- kategorin för bidraget
- föreningens kontaktuppgifter
- föreningens kontonummer
- föreningens omkostnader (bränsle, elström, försäkringar, sotning, snöröjning, underhåll, fastighetsskatt, räntor, amorteringar, sophämtning och vattenavgift)
- bifogad verksamhetsberättelse där det tydligt framgår hur stor aktiviteten har varit
- Bifogad balans och resultatrapport
Fråga om inloggning
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket.
Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning