E-Förslag
Tillgång till transportfordon för personal för skjuts av medborgare
Beskrivning
Medborgarförslag rörande tillgång till transportfordon för personal för
skjuts av medborgare på Särskilt boende, som önskar delta i aktiviteter
utanför boendet.
Undertecknad föreslår följande:
1. Att personal med särskild behörighet, får tillgång till lämpliga
fordon för transport till aktiviteter och för uträttande av ärenden utanför
sitt boende.
2. Att fullmäktige tillsätter en arbetsgrupp på förslagsvis fyra
ledamöter,som utreder kostnaderna för genomförande av förslaget under punkt
1.
Bakgrund
Undertecknad medborgare på Skogsbruksvägen 133 är 86 år gammal och helt
blind sedan mer än 50 år. Tack vare min goda hälsa och friska ben åker jag
ofta kollektivt för att uträtta mina ärenden utanför mitt boende. Jag
konstaterar samtidigt att mina kamrater på boendet, ofta rullstolsburna, är
hänvisade till kommunens färdtjänst. Med anledning av att det uppkommit
förslag från boende på 133 om etablering av en hållplats inom den kollektiva
busstrafiken, har en arbetsgrupp tillsats, med uppdrag att begära att
länstrafiken anlägger en busshållplats utan för de två särskilda boendena på
Skogsbruksvägen 131 och 133. Från 15 juni 2024 minskade länstrafiken antalet
hållplatser totalt med c:a 100 stycken. Det innebar att många äldre med
rörelsehandikapp i stället valde att åka färdtjänst. Detta får till följd
att kostnader för den dyrare färdtjänsten vältras överfrån länstrafiken till
kommunens färdtjänstbudget. Eftersom färdtjänståkande ofta också är beroende
av att en undersköterska följer med, borde det i många fall vara ett bra
alternativ att åka buss i stället för taxi. Den kollektiva busstrafiken
erbjuder i dag god anpassning av sina fordon, som möjliggör att personer
som är beroende av exempelvis rullator eller rullstol, med fördel kan välja
bussen. Mot bakgrund av vad jag här anfört, är det min förhoppning att
fullmäktige beslutar att tillsätta den arbetsgrupp jag föreslår i syfte att
se över effekterna, när länstrafiken försämrar för personer med
rörelsehinder, genom minskande av hållplatser, samtidigt som en högre
frekvens av färdtjänståkande leder till högre kostnader för kommunen och
dess skattebetalare.
Hans Kurt Folkesson