E-Förslag

NPF säkra våra skolor!

Status
Förslag som gått vidare
Röstning avslutad
2024-04-01
Antal röster
44

Beskrivning
Ungefär tio procent av alla elever i skolan har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det inkluderar tillstånd som adhd, autism och språkstörning, dyslexi, dyskalkyli, motoriska problem samt tics och Tourettes syndrom.
Alla elever med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) har olika behov av stöd och strategier för att tillgodogöra sig undervisningen på bästa sätt. Det som funkar på en elev funkar kanske inte lika bra på en annan och när det brister (vilket tyvärr ofta sker) är risken överhängande att eleven helt uteblir från undervisningen med katastrofala följder och ofta livslångt utanförskap. Många med NPF-diagnoser vittnar också om hur deras skoltid varit orimligt hård och hur bemötandet från lärare och annan personal har fått dem att tidigt skapa sig en identitet som kretsar kring ?jag är dålig?, ?jag fattar inte? och ?jag får inte vara med? pga skolans agerande.

Därför är det viktigt att eleven får hjälp och stöd utifrån hens behov för att få en fungerande skoldag.
Vi har idag specialpedagoger som är experter på de förutsättningar som finns för eleven att lära sig på bästa sätt men vi måste även ha en expert på vilka hjälpmedel som finns och vad som funkar bäst för respektive elev

Därför bör kommunen rekrytera arbetsterapeuter med kompetens inom NPF, som var ock en är ansvariga terapeuter på X antal skolor. När/om en lärare får en elev med NPF kallas terapeuten in och får vara med eleven på skolan en tid för att utvärdera vilka hjälpmedel hen behöver för att fungera optimalt utifrån sina förutsättningar.
Arbetsterapeuten ombesörjer sedan att respektive hjälpmedel kommer till skolan och instruerar lärare, elev och annan personal kring när/hur/var det ska användas. Arbetsterapeuten är också ansvarig för att utvärdera årligen hur väl det fungerar för eleven och lägga till/ta bort ev hjälpmedel.

Det viktiga är alltså att varje elev med NPF faktiskt får hjälp utifrån sina förutsättningar av en person som är expert på vilka hjälpmedel som finns och hur de kan användas i stället för dagens modell där det slentrianmässigt delas ut hörselkåpor och/eller skärmar till alla elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning utan egentlig insikt kring vad hen faktiskt behöver.
Genom detta arbete kommer varje elev med NPF få bättre förutsättningar att orka med skolan och vi minskar risken för hemmasittare i de högre klasserna och slutligen utanförskap, med en relativt låg kostnad.

Inlämnat av
SUSANNE PERSSON