Ansökan om färdtjänst
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om tillstånd att resa med färdtjänst inom Östersunds kommun. Att söka färdtjänst för annan persons räkning går också bra att göra här.
Läs mer om färdtjänst på kommunens hemsida
Förutsättningar
För att få färdtjänst från Östersunds kommun ska du
- ha en funktionsnedsättning som gör det svårt för dig att resa med vanlig buss i reguljärtrafik (stadsbussarna eller landsbygdsbussarna), och
- ha funktionsnedsättningen under minst tre månader och
- vara folkbokförd i Östersunds kommun
Ansök via e-tjänsten och vinn tid
Du ska alltid räkna med en handläggningstid på 15 arbetsdagar sedan vi fått en komplett ansökan från dig (inför storhelger kan handläggningstiden vara längre). Om du ansöker via e-tjänsten istället för på blankett, kan du emellertid vinna tid motsvarande postgången.
Det händer att vi ber dig att komplettera din ansökan. Även det kan du göra via e-tjänsten och slipper därmed att vänta på postgången.
Du kan alltid pausa och ändra
När du fyller i e-tjänsten och känner dig osäker på någon fråga, kan du alltid "Spara" din ansökan för att fundera eller ta reda på något. Du kan också ändra dina svar i din ansökan fram till dess att du skickat in den.
Vad händer när du skickat in ansökan?
Du kommer att få en bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan. Vi kommer att titta på din ansökan och se om du har rätt till färdtjänst. Vi hör av oss om vi vill att du kompletterar din ansökan med ett läkarutlåtande.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Ålder
- Information från bifogade bilagor
Ändamålet med behandlingen
Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att handlägga ansökan om färdtjänst. Behandlingen sker i e-tjänsteplattformen samt i de system som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
5 år
Övriga upplysningar
Mer information om dina rättigheter som registrerad hittar du på www.ostersund.se/dataskydd
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Personuppgiftsansvarig är tekniska nämnden. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, dataportabilitet eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på kundcenter@ostersund.se. Du når vårt dataskyddsombud genom att mejla till gdpr@ostersund.se. Om du har invändningar kring vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, E-postadress: imy@imy.se.
Personuppgiftsansvarig
Tekniska nämnden
kundcenter@ostersund.se
Östersunds kommun
kundcenter@ostersund.se
063- 14 30 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontakt- och personuppgifter
- Din funktionsnedsättning och ditt resande
- Dina hjälpmedel
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Skicka in